Scenariusze 6-9 lat

Podróż po świecie wartości

Jak dobrze przeżyć życie? Co sprawia, że widzimy jego sens? Działanie w zgodzie z naszymi wartościami jest jednym z najważniejszych drogowskazów na drodze do pełni życia. Jako dorośli już to wiemy, lecz jak rozmawiać o tym z dziećmi?

Cykl dziesięciu zajęć do realizacji na etapie edukacji wczesnoszkolnej (6-9 lat) pomyślany jest jako zaproszenie w „Podróż po świecie wartości”. Zapraszamy Was do wyruszenia z uczniami w podróż, podczas której dzieci z Ghany, Kenii, Lesotho, Nepalu, Namibii, Indonezji, Wenezueli i Peru opowiedzą, co i dlaczego jest dla nich najcenniejsze, czym są wartości i jak można je realizować. Przyjrzycie się wartościom takim jak wolność, wyrażanie siebie, empatia, odwaga, samodzielność, dbanie o siebie, odporność psychiczna i zaangażowanie. Dzięki konkretnym przykładom opowiedzianym przez (fikcyjnych) rówieśników Waszych uczniów – te abstrakcyjne pojęcia staną się dla Waszych podopiecznych bardziej uchwytne i możliwe do przełożenia na własne doświadczenia.

Jako przewodnicy w tej podróży towarzyszyć będziecie uczniom w rozpoznawaniu tego, jak oni już realizują w swoim życiu wartości, i pomożecie im tę refleksję uporządkować. Podczas zajęć dzieci przygotują też swoje „pamiątki z podróży”, które udokumentują ich wnioski na temat realizacji danej wartości w swoim życiu.

Po każdych zajęciach możecie też przekazać rodzicom i opiekunom uczniów opracowaną przez doświadczoną psychoterapeutkę rodzinną informację o omawianej na zajęciach wartości oraz propozycję aktywności do wykonania z dzieckiem, aby swobodnie wprowadzić temat wartości w rozmowie w domu.

Zaplanujcie tę podróż już dziś!

Materiały objęte są Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich dr. Adama Bodnara.

Edycja 2019
Pobierz fragmenty filmów:
Pozdrowienia z Kenii
Pozdrowienia z Lesotho
Pozdrowienia z Peru
Edycja 2018
Pobierz wszystkie scenariusze 6-9 lat z edycji 2018
Jak kolorowy Diego trafił na flagę Gwatemali
Diego martwiło to, że ludzie przez swoją zachłanność zagrażali jego rodzinie. Odważył się z nimi porozmawiać, mimo że się trochę bał i nie wiedział nawet, czy go zrozumieją. Ale udało się! Upomniał się o prawa swoje i swojego gatunku. Dzięki dzielnemu Diego Gwatemalczycy przypomnieli sobie, że nie można krzywdzić innych tylko dlatego, że ci nie mogą sami się sprzeciwić.
Jak chłopiec, który żył na ulicy, wzbił się wysoko w powietrze
Czasami nie mamy wpływu na sytuację, w jakiej się znajdujemy, ale nie warto tracić ducha! Tak jak Pran: chłopiec, który urodził się w rodzinie niedotykalnych w Kalkucie. Nie poddawał się i nie obrażał. Mimo że było mu ciężko, cały czas szukał sposobu, żeby zmienić swój los. Gotowość do pomocy innym i odwaga płynąca z serca pomogły mu dokonać cudu!
Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły
Czasami dobrze jest spojrzeć na swoje życie oczami innych. Przekonały się o tym Maisa i Naima, kiedy obie akurat miały nie najlepszy dzień i wydawało im się, że inni mają lepiej. Lepiej? Raczej po prostu inaczej! Bo każdy z nas może mieć coś, co jest dla niego ważne, czego na co dzień nie zauważa. Niekiedy potrzebny jest ktoś - lub coś - co na chwilę zmieni nasz punkt widzenia, żeby sobie to uświadomić! Warto doceniać to, co się ma na co dzień.
Jak rajski ptak Mekere nauczył szacunku kamienie
Niektórzy myślą, że wiedzą wszystko najlepiej i nawet nie sprawdzają, czy to, co usłyszeli, jest prawdą. A już szczególnie kiedy dotyczy to czegoś, co budzi ich obawy! Tak myślały kamienie dokuczające Mekere. Dopiero kiedy same zobaczyły, że świat jest inny, niż im się wydawało, i że Mekere wcale nie czaruje, zrozumiały swój błąd. Trzeba po prostu czasem wyjrzeć poza swoje podwórko!
Jak król Sambulo zaczął szanować trzcinę
Czy mamy się godzić na to, że ktoś nas źle traktuje? Ile siły i odwagi kosztowało małą trzcinkę Agape, żeby przeciwstawić się samemu królowi! Zebrała się w sobie i skorzystała też z mądrego wsparcia innych. A skoro nawet delikatne źdźbło zabrało głos i pokazało władcy, że tak nie można nikogo krzywdzić, to może i my mamy w sobie taką siłę, prawda?
Jak mały kanczyl odkrył, kim naprawdę jest
Inny nie znaczy gorszy. Nasze cechy i umiejętności nie tylko przydają nam się na co dzień, ale też pozwalają nam robić rzeczy, których inni nie potrafią. Jak się okazuje, to dobrze, że każdy jest trochę inny, bo każdy jest wyjątkowy! Dzięki temu razem możemy więcej, ponieważ się uzupełniamy.
Jak stare drzewo czas zatrzymało, by coś powiedzieć ludziom
Czasem w codziennym pędzie nie zauważamy, że obok nas ktoś potrzebuje uwagi. A czasami to nam wydaje się, że nikt nas nie słyszy… Jak się wtedy czujemy? Co możemy zrobić? Ludzie i baobab żyli obok siebie przez całe lata, ale porozumieli się dopiero, kiedy mądre drzewa wykorzystało moc swojego serca. Może i nasze serca tak potrafią? Warto spróbować!
Jak skrzaty zaczęły ze sobą współpracować
Kiedy każdy widzi tylko czubek swojego nosa, nie dzieje się dobrze. Skupione na sobie skrzaty duendes dopiero w obliczu zagrożenia zobaczyły, że współpracując, nie tylko szybciej się działa, ale i ma się z kim porozmawiać czy pobawić! To mądry Jorge nauczył skrzaty, że razem mogą osiągnąć więcej!
Edycja 2017
Pobierz wszystkie scenariusze 6-9 lat z edycji 2017
1. Piotruś i Żółty Talerz

Marzenia się spełniają, zwłaszcza gdy marzy się o szczęściu nie tylko dla siebie, ale i dla innych! Piotruś bardzo nie lubił, jak żartuje się z tych jego kolegów, którzy do szkoły przynoszą skromne kanapki, bez wędliny i drogich dodatków. Chciał, by wszystkie dzieci jadły tak samo smacznie i zdrowo. Dlatego z pomocą przyszedł mu zaczarowany Żółty Talerz!  To bajka, która zainspiruje Cię do rozmowy z uczniami na temat tego, czym można dzielić się z innymi i dlaczego warto dzielić się z innymi tym, co mamy.
2. Michał i czarodziejska piłka

Michał wspaniale grał w piłkę, ale dlatego, że był niski, koledzy nie chcieli grać z nim w jednej drużynie, a jak już grali, to nie podawali mu piłki. Nie wierzyli w jego możliwości, ale i on przestał w nie wierzyć. Beznadziejna sytuacja? Nie! Pojawił się bowiem pewien starszy pan i dziwna niebieska piłka. Dzięki tej bajce wspólnie zastanowicie się, czy każdy z nas ma zalety, czym są predyspozycje? Sprawdzicie też, co czujemy, kiedy mówimy o swoich zaletach? Spróbujecie też odpowiedzieć na pytanie, co to znaczy wierzyć w siebie.
3. Jak Basia ptaki szczęścia uratowała
Mała Basia z troską opiekowała się jajeczkami, z których miały wylęgnąć się ptaki szczęścia. To było ważne zadanie powierzone jej przez Ptasią Wróżkę! I udało się – ptaki szczęścia przyszły na świat i świat stał się wtedy weselszy. Magia? A może siła gorącego serca dziewczynki, która wzięła na siebie odpowiedzialność?  Wspólnie z uczniami zastanówcie się, czym jest dla Was szczęście? Porozmawiajcie o tym, jak możemy sprawiać radość innym ludziom oraz dlaczego szczęście innych może dać nam radość.
4. Jak mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia
Mały dziczek Danyło kochał swój las i gotów był w pojedynkę bronić swego domu. Nawet wilki przestraszyły się niedźwiedzia Borysa, a on nie. No, może trochę, ale przede wszystkim Danyło poczuł, że nie może pozwolić intruzowi zniszczyć spokoju rodzinnego lasu. Dziczkowi pomógł jego spryt i odwaga. Zdobył szacunek innych!  To bajka, która składnia do rozmowy o tym, czym jest problem i jak można rozwiązywać problemy. Dzięki tej historii odpowiecie również na pytanie, jakie cechy ma bohater oraz zastanowicie się, czy każdy może być bohaterem.
5. Mkukusu i pierwsza kropla wody

Nen z wielkim zapałem zaczął opiekować się nasionkiem, które znalazł. Gorliwie chronił wyrosły z niego pęd przed zwierzętami, wiatrem i deszczem, ale to nie służyło roślince, aż wreszcie przemówiła, tłumacząc, czego potrzebuje do życia. Nen po prostu nie wiedział, jak skutecznie pomóc roślince o imieniu Mkukusu. Po wysłuchaniu bajki, porozmawiajcie o tym, co jest nam potrzebne do życia, jak możemy rozpoznawać własne potrzeby i potrzeby innych? Spróbujcie znaleźć najlepszy sposób, jak mówić o swoich potrzebach. Nie zapomnijcie o innych ludziach, szczególnie tych Wam najbliższych.
6. Jak mały Nyima pomógł wielkiemu człowiekowi śniegu
Z pewnością słyszeliście wiele razy o Yeti, człowieku śniegu. Nikt go nigdy nie widział, ale wszyscy mówią, że istnieje. Prawie wszyscy, bo mały chłopczyk Nyima nic nie mówi, a widział człowieka śniegu. Nie mówi, bo dba o bezpieczeństwo swojego nowego przyjaciela.  Niech bajka zainspiruje Was do rozmowy o tym, jaki powinien być przyjaciel, jakie powinien mieć cechy. Podejmijcie też refleksję nad tym, jakie jest Wasze życie dzięki temu, że macie przyjaciół.
7. Jak chmurka poprosiła dzieci o pomoc
Jeśli ktoś nie chce się z Wami bawić, to nie od razu oznacza, że jest niekoleżeński. Jak go lepiej poznacie, to może się okazać, że ma problem, który możecie rozwiązać. Dokładnie tak było z Clarą i jej kolegami. Dzieciom pomogła… chmurka. Nauczyły się, że warto zwracać uwagę na drugiego człowieka.  Inspirując się treścią bajki, zastanówcie się, skąd możemy czerpać wiedzę o innych ludziach, co zrobić, by poznać ich lepiej. Porozmawiajcie też o tym, co warto dostrzec w drugim człowieku i co to znaczy nie oceniać innych po pozorach.
8. Jak mały Sunan posłuchał mądrego tygryska
Sunan chciał poznać świat, bo dom go trochę nudził. Ale zamiast świata poznał i oswobodził z klatki tygryska, który wcale nie chciał jechać w świat, ale właśnie wrócić do domu! Dowiecie się, czego chłopiec nauczył się od pręgowanego przyjaciela!  To bajka, która skłania do refleksji na temat tego, co mamy cennego, czy cenne są tylko dobra materialne oraz rozmowy o tym, jak cieszyć się i jak docenić to, co mamy.
9. Jak syrenka Mellifa  zrozumiała świat
Wiedza pozwala nam podejmować trafne decyzje. Co to znaczy zła decyzja, szybko zrozumiała syrenka Mellifa, gdy postanowiła zabrać ze sobą do domu groźnego krokodyla, myśląc, że to… zielony kij. Na szczęście powstrzymał ją hipopotam, dzięki któremu przekonała się, że gdy do własnej ciekawości dodać solidną porcję wiedzy, wtedy świat staje przed nami otworem.  Po wysłuchaniu bajki, zaproponuj uczniom aktywności, które pokażą, od kogo możemy czerpać wiedzę, czego możemy nauczyć się od innych oraz refleksji nad tym, w czym wiedza może nam pomóc.
10. Jak ocelocik Luis nie zostawił słabszego w potrzebie
Gdy komuś dzieje się krzywda, trzeba pomóc, a nie tylko się przyglądać. Jak już się pomaga, to tak, żeby pomóc naprawdę. Przekonał się o tym ocelocik Luis. Ruszył na pomoc, wziął na siebie odpowiedzialność za kogoś innego niż on sam! To wydarzenie wiele go nauczyło. Sprawiło, że został dobrym i odważnym ocelotem.  Wspólnie z uczniami zastanówcie się, czym jest troska i w jaki sposób możemy troszczyć się o innych. Niech uczniowie pomyślą o tym, jak mogą dbać o innych i co wtedy czują.
11. Jak pomiędzy wioskami most się nagle pojawił
Jedni mają za mało, a drudzy mają za dużo. Powiecie, że to tak łatwo, by bogaci podzielili się z biednymi? A może nie znają się nawzajem? A może dzieli ich przepaść, ponad którą nikt nie zbudował mostu porozumienia. Ta bajka opowiada o dwóch wsiach, które były tak blisko siebie, ale musiał powstać most, by pomogły sobie nawzajem.  Niech bajka zachęci Was do wspólnego działania i rozmowy o tym, jak można współdziałać, czy lepiej działać razem czy w pojedynkę oraz co nam daje współpraca?
12. Jak dwa kangury o mało jednego lasu nie zadeptały
Jak to jest, że gdy nasze życie robi się ciężkie, to kłócimy się zamiast współpracować? I dopiero trzeba kogoś, kto nas rozsądzi! Ta bajka opowiada o dwóch kangurach drzewnych, które toczyły spór o wszystko. Jeden obwiniał drugiego i odwrotnie. Potrzeba było czarów, by nawzajem ujrzały swoje myśli i uczucia!  Inspirując się treścią bajki, porozmawiaj z uczniami o tym, o co i dlaczego się kłócimy, co czujemy, gdy dochodzi do kłótni oraz co robić, by osiągnąć porozumienie.
13. Jak biały słonik zawstydził małpy

Nie wolno śmiać się z kogoś i lekceważyć go, dlatego że wygląda inaczej niż my. Wyrządzamy mu tym wielką krzywdę, ale zdarza się, że sobie samemu też. Djimon był słoniem, tyle że białym. Ile on się z tego powodu nasłuchał od innych. Ale mimo to zwierzęta przekonały się, że warto mieć go za przyjaciela. Bo liczy się wnętrze, a nie kolor skóry!  Dzięki tej bajce będzie mieli szansę porozmawiać o tym, czy każdy z nas jest inny, w czym jesteśmy podobni do innych ludzi a co nas wyróżnia? Zastanówcie się też, co lubicie w sobie i co lubicie w innych.
14. Jak Jose zaczął cenić swoje córki

Jose żartował ze swoich córek, że nie potrafią nic zrobić i pomstował, że nie ma syna. Trzeba było czarów, by wreszcie musiał zdać się na kobiety. Jose przekonał się, że potrafią równie dużo, co on. Chodzące drzewo nauczyło go doceniać własne córki. Bo nie należy oceniać ludzi po tym, jakiej są płci. Po wysłuchaniu bajki, zastanówcie się, co wpływa na to, że konkretna osoba możemy wykonywać dany zawód. Porozmawiajcie też o tym, jakie macie talent i kim możecie zostać w przyszłości.
15. Jak bocianek spotkał Azzama na greckiej plaży
Bocianek ze swą mamą lecieli na zimę do ciepłych krajów. Traf chciał, że na greckiej wyspie bocianek zaprzyjaźnił się z chłopcem, który nie uciekał przed zimnem, ale przed wojną. Potem jeden ruszył tam, gdzie jest ciepło, a drugi tam, gdzie nie burzą domów, w których mali chłopcy mieszkają ze swoimi mamami. To bajka o tym, co właśnie teraz dzieje się na świecie, która inspiruje do rozmowy o tym, dlaczego niektórzy opuszczają swoje domy, jak żyje się w kraju, w którym jest wojna oraz do refleksji nad tym, co mam dzięki temu, że żyjemy w kraju, w którym panuje pokój.
16. Jak Nam zaprosił do domu jednorożca
Jeśli w domu rodzinnym panuje ciepło między ludźmi, to mogą tam dziać się prawdziwe cuda! I takie cuda wydarzyły się w szczęśliwym domu Nama. Chłopczyk znalazł małego jednorożca, który szukał źródła magicznej mocy, by odzyskać siły. Okazało się, że ta moc jest tuż obok niego! Dlaczego rodzina jest dla mnie ważna? Niech ta bajka jeszcze bardziej zbliży Was do Waszych bliskich. Porozmawiajcie też o tym, czym jest rodzinne ciepło, jak spędzacie lub możecie spędzać ze sobą czas wolny