Forum

III Forum Eksperckie – 16.11.2018

III Forum Eksperckie „Hejt! Jak uczyć empatii w świecie nienawiści?” to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie edukacji tej jesieni. Będzie to pierwsze w Polsce spotkanie niemal 500 nauczycieli, wychowawców i ekspertów poświęcone rosnącemu problemowi hejtu w działalności edukacyjnej. Będziemy rozmawiać o tym, jak przeciwdziałać temu zjawisku, aby chronić przed nim dzieci. Będziemy również dyskutować o tym, jak sami pedagodzy mogą się bronić przed hejtem, gdyż coraz częściej również oni występują w roli ofiar przemocy słownej.

Celem spotkania jest wymiana wiedzy i doświadczeń dotyczących zapobiegania oraz walki z hejtem w szkole. Wspólnie odpowiemy na pytanie, jak uczyć empatii w czasach nienawiści? Będzie to konferencja łącząca ekspertów i praktyków w celu wypracowania wspólnej przestrzeni działania w tym zakresie. Poza wysłuchaniem prelekcji ekspertów uczestnicy będą mogli wziąć udział w debacie i otwartych dyskusjach z prelegentami.

Organizatorem forum jest Kulczyk Foundation, której przyświeca idea pomagania polskiej szkole w stawaniu się miejscem przyjaznym i rozwijającym w dzieciach empatię, a drogą do osiągnięcia tego celu są zaangażowani i dający swoją postawą przykład nauczyciele. Udział w konferencji jest bezpłatny – po uprzednim uzyskaniu akredytacji.

Bądź z nami 16 listopada w Muzeum POLIN w Warszawie!

Program Zarejestruj się MiejsceRegulamin

16 listopada 2018 r.

9.00

Rejestracja i przełamywanie lodów


10.00Ewa Drzyzga

Rozpoczęcie III Forum Eksperckiego
Ewa Drzyzga – prowadząca


10.15Dominika Kulczyk

HEJT! Jak uczyć empatii w czasach nienawiści?
Debata Dominiki Kulczyk, w której udział wezmą: Robert Biedroń (samorządowiec i działacz społeczny), Anna Winnicka (nauczycielka), Lucyna Kicińska (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę), Piotr Schramm (mecenas)


11.15Catalina Escobar

Jak osobisty ból może nam pomóc uruchomić zmianę społeczną?
Catalina Escobar, Założycielka Fundacji Juanfe, Kolumbia


12.00

Przerwa kawowa


12.30Agata Patalas

Czym jest praca nauczyciela i dlaczego tak trudno ją zrozumieć?
Mówienie własnym głosem oraz pewność w zawodzie wobec hejtu

Agata Patalas, Wykładowczyni Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego


13.10Dorota Łoboda

(Nie)łatwa współpraca. Rodzic i nauczyciel – jak rozmawiać i działać bez uprzedzeń
Dorota Łoboda, Prezeska fundacji Rodzice Mają Głos


13.50Marta Mazurek

Jak Madonna z popiołu – o wytrwałości i pracy u podstaw
Marta Mazurek, Pełnomocniczka Prezydenta Miasta Poznania ds. przeciwdziałania wykluczeniom


14.30

Lunch


15.30Łukasz Wojtasik

Hejt między uczniami oraz wobec nauczycieli! Co robić?
Łukasz Wojtasik, Koordynator programu „Dziecko w Sieci” w Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę


15.55Roman Paszke

Nauczyciel na fali
Roman Paszke, Kapitan jachtowy, żeglarz, mówca motywacyjny


16.35

Zakończenie konferencji – podziękowanie
Ewa Drzyzga


To nie moja sprawa! Dlaczego dzieci nie reagują, gdy ich rówieśnikom dzieje się krzywda?

Przemoc rówieśnicza jest nieodzownym elementem rzeczywistości dzieci w Polsce. Od najmłodszych lat dzieci doświadczają jej, stosują, albo są jej świadkami. W internecie, w szkole, na podwórku. Dotyczy wszystkich sfer ich funkcjonowania. Dlaczego tak się dzieje? Czy przemoc rówieśnicza to problem braku dziecięcej empatii? A może za brak właściwych reakcji odpowiadają luki w edukacji, nie tylko wśród dzieci? Jak to się dzieje, że za każdym razem, gdy do mediów trafia historia skatowanego przez rówieśników nastolatka wciąż słyszymy to samo pytanie: dlaczego nikt nie reagował?

Na te pytania odpowiedzi poszukiwać będziemy w danych dotyczących skali zjawiska, historiach dzieci dzwoniących do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną mechanizmy najpowszechniej występujące w przemocy rówieśniczej, a role, w które wchodzą dzieci uwikłane w przemoc rówieśniczą, poznamy dzięki analizie dwuwymiarowej pochodzącej z teorii gier. W drugiej części wystąpienia zaprezentowane zostaną założenia oraz propozycje odziaływań profilaktycznych, edukacyjnych oraz interwencyjnych, które powinny zostać wdrożone w szkole, by dzieci zaczęły reagować na przemoc.

Lucyna Kicińska, Koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej
Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, spec.: wychowanie resocjalizujące, rocznego kursu prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy, Studium Terapii Narracyjnej (afiliacja Centre for Narrative Practice w Manchesterze). Od 12 lat współpracuje organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się świadczeniem pomocy telefonicznej i online. Szkoli profesjonalistów z zakresu świadczenia pomocy przez telefon i online, jest autorką narzędzi edukacyjnych dot. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Od 2009 r. związana z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, gdzie odpowiada m.in. za działanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100.

Koniec empatii? O mitach, stereotypach i paradoksach empatii.

O mitach, stereotypach i paradoksach empatii opowie i wskaże ich przykłady psycholog Jacek Santorski – dyrektor programowy Akademii Psychologii Przywództwa, od lat pracujący z polskimi managerami. Następnie, współpracujący z Jackiem Santorskim, warszawski nauczyciel i autor powieści o szkole podzieli się swoim doświadczeniem z pracy z młodzieżą. Będzie to opowieść o tym, co naprawdę działa i jak ważne w nauczaniu są relacje, zaangażowanie i odpowiedzialność. Jarosław Szulski opowie także o zmianie roli nauczyciela – z „mędrca na scenie” w „przewodnika w terenie”. Usłyszymy również głos młodzieży, obecnych uczniów Jarka Szulskiego z warszawskiego Gimnazjum im. T. Reytana, którzy wskażą dorosłym, czego dziś sami najbardziej potrzebują, i czego oczekują od swoich nauczycieli.

Jacek Santorski, Values_
psycholog społeczny i psycholog biznesu, były psychoterapeuta. Doradca przedsiębiorców, wykładowca i mentor. Od wielu lat nieprzerwanie popularyzuje psychologię w mediach, jest autorem 10 poczytnych książek. Założył z Dominiką Kulczyk firmę doradczą Values. Specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, znany jest z inspirujących wykładów dla kadry zarządzającej. Dyrektor programowy studiów podyplomowych Akademia Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W latach 1979 – 1999 założył i współprowadził ośrodek psychoterapii i treningu Laboratorium Psychoedukacji, a w latach 1990-2005 autorskie wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Jarosław Szulski, Values_
Przedsiębiorca, manager, nauczyciel i wydawca. Założyciel JS & CO Dom Wydawniczy, autor książek (powieści „Zdarza się”, „Sor” oraz napisanej wspólnie z Jackiem Santorskim „Siły spokoju”). Współpracuje z Values – Grupą Firm Doradczych, gdzie od 8 lat kieruje zespołem projektowym podyplomowego programu akademickiego dla zarządów, managerów i właścicieli firm – Akademia Psychologii Przywództwa. Nauczyciel i wychowawca w warszawskim Gimnazjum I Liceum im. T.Reytana.

Lucyna Kicińska, Koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej

Biogram:
Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, spec.: wychowanie resocjalizujące, rocznego kursu prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy, Studium Terapii Narracyjnej (afiliacja Centre for Narrative Practice w Manchesterze). Od 12 lat współpracuje organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się świadczeniem pomocy telefonicznej i online. Szkoli profesjonalistów z zakresu świadczenia pomocy przez telefon i online, jest autorką narzędzi edukacyjnych dot. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Od 2009 r. związana z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, gdzie odpowiada m.in. za działanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100.

Jacek Santorski, Values_
psycholog społeczny i psycholog biznesu, były psychoterapeuta. Doradca przedsiębiorców, wykładowca i mentor. Od wielu lat nieprzerwanie popularyzuje psychologię w mediach, jest autorem 10 poczytnych książek. Założył z Dominiką Kulczyk firmę doradczą Values. Specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, znany jest z inspirujących wykładów dla kadry zarządzającej. Dyrektor programowy studiów podyplomowych Akademia Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W latach 1979 – 1999 założył i współprowadził ośrodek psychoterapii i treningu Laboratorium Psychoedukacji, a w latach 1990-2005 autorskie wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Jarosław Szulski, Values_
Przedsiębiorca, manager, nauczyciel i wydawca. Założyciel JS & CO Dom Wydawniczy, autor książek (powieści „Zdarza się”, „Sor” oraz napisanej wspólnie z Jackiem Santorskim „Siły spokoju”). Współpracuje z Values – Grupą Firm Doradczych, gdzie od 8 lat kieruje zespołem projektowym podyplomowego programu akademickiego dla zarządów, managerów i właścicieli firm – Akademia Psychologii Przywództwa. Nauczyciel i wychowawca w warszawskim Gimnazjum I Liceum im. T.Reytana.
Czy istnieje mózgowy przepis na empatię?
Podróż w głąb empatycznego mózgu. O neurobiologii empatii i jej modulatorach.

Co się dzieje w mózgu człowieka, małego czy dużego, gdy widzi dookoła dziejącą się krzywdę? Jak w mózgu dochodzi do współodczuwania, a jak do troski o innych? Czy istnieją czynniki, które zmieniają poziom empatii?
W trakcie wykładu zostaną przedstawione najnowsze dane dotyczące neurobiologicznych podstaw empatii, które między innymi pokazują, że w czasie gdy widzimy, jak komuś dzieje się krzywda, uruchamiają się te struktury mózgowe, które są aktywne, gdy sami cierpimy. Jednak od pewnego czasu nasz mózg jest postrzegany bardziej dynamicznie. Przyjmuje się, że występują w nim liczne różnorodne sieci neuronalne, które wzajemnie wpływają na siebie, a ich aktywność może zmieniać się pod wpływem różnych czynników. Do nich należą zarówno cechy fizyczne, jak i psychiczne tak osoby, która spostrzega krzywdę, jak i tej, która jej doznaje. Dzięki temu słuchacze będą mogli zobaczyć, jak bardzo nasz mózg empatyczny podlega zmianom plastycznym i co można uczynić, aby poziom empatii zwiększyć.

Dr Kamila Jankowiak-Siuda, Uniwersytet SWPS
Biolog molekularny, neuropsycholog. Wykładowca i badacz na SWPS Uniwersytecie Humanistyczno-społecznym. Dyrektor Instytutu Neuronauki Poznawczej i Behawioralnej SWPS.
W ramach swojej naukowej pracy szuka odpowiedzi na pytania: Jakie są neurobiologiczne podstawy empatii? Jakie czynniki wpływają na zmianę poziomu empatii względem innych? Jest autorem kilkunastu artykułów z listy filadelfijskiej zarówno z zakresu biologii molekularnej, neuronauki społecznej i psychologii m.in. Frontiers in Behavioral Neuroscience, PLOS One, Frontiers in Psychology i inne.
Na co dzień mama trójki dzieci w wieku szkolnym i miłośniczka tańca jazzowego.

Dr Kamila Jankowiak-Siuda, Uniwersytet SWPS
Biolog molekularny, neuropsycholog. Wykładowca i badacz na SWPS Uniwersytecie Humanistyczno-społecznym. Dyrektor Instytutu Neuronauki Poznawczej i Behawioralnej SWPS.
W ramach swojej naukowej pracy szuka odpowiedzi na pytania: Jakie są neurobiologiczne podstawy empatii? Jakie czynniki wpływają na zmianę poziomu empatii względem innych? Jest autorem kilkunastu artykułów z listy filadelfijskiej zarówno z zakresu biologii molekularnej, neuronauki społecznej i psychologii m.in. Frontiers in Behavioral Neuroscience, PLOS One, Frontiers in Psychology i inne.
Na co dzień mama trójki dzieci w wieku szkolnym i miłośniczka tańca jazzowego.
Children at risk
W swoim wystąpieniu Yvonne Bezerra de Mello przedstawi metodę Uerê Mello, której opracowanie było rezultatem ponad 30-letnich badań w różnych krajach oraz pracy z 3000 dzieci z ulic i faweli Rio de Janeiro. Jest ona wykorzystywana w szkołach publicznych w Rio de Janeiro, Recife, w Soures na wyspie Marajó i przez około 10.000 przeszkolonych nauczycieli w różnych miastach Brazylii. Yvonne opowie, jakie znaczenie w powstaniu i stosowaniu tej metody odegrała empatia.

Yvonne Bezerra de Mello
Ukończyła wydział filozofii na kierunku filologia i języki na Sorbonie, uzyskała też doktoraty na uniwersytetach w Lizbonie i Chicago. Od 1980 r. pracowała w ośrodku opieki dla ubogich dzieci, gdzie stopniowo zwiększała swoje zaangażowanie, co doprowadziło do stworzenia Projeto Uerê. Początkiem projektu było otwarcie w Rio de Janeiro Szkoły Bez Drzwi i Okien dla grupy dzieci i młodzieży żyjących na ulicach. Dzięki tym działaniom powstała Pedagogia Uerê Mello – metoda nauczania stworzona dla dzieci i nastolatków z blokadami poznawczymi i emocjonalnymi wynikającymi ze stałego kontaktu z traumą i przemocą. Do połowy lat 90. Yvonne założyła kilka punktów schronienia w wielu fawelach Rio. Były to bezpieczne miejsca, do których dzieci mogły zwrócić się po pomoc i które umożliwiały im dostęp do edukacji.
Yvonne to laureatka wielu nagród, m.in. nagroda ONZ „50 kobiet, które pomogły zmienić świat”, nagroda UNESCO za zaangażowanie w sprawy publiczne, Ipscan za osiągnięcia w przeciwdziałaniu przemocy wobec dzieci. Została również odznaczona francuską Legią Honorową i przyznanym przez brazylijski senat medalem Praw Człowieka. Jest tez rzeźbiarką i autorką nagradzanych książek, m.in. o swojej metodzie, a także bohaterką kilku filmów dokumentalnych.

Yvonne Bezerra de Mello
Ukończyła wydział filozofii na kierunku filologia i języki na Sorbonie, uzyskała też doktoraty na uniwersytetach w Lizbonie i Chicago. Od 1980 r. pracowała w ośrodku opieki dla ubogich dzieci, gdzie stopniowo zwiększała swoje zaangażowanie, co doprowadziło do stworzenia Projeto Uerê. Początkiem projektu było otwarcie w Rio de Janeiro Szkoły Bez Drzwi i Okien dla grupy dzieci i młodzieży żyjących na ulicach. Dzięki tym działaniom powstała Pedagogia Uerê Mello – metoda nauczania stworzona dla dzieci i nastolatków z blokadami poznawczymi i emocjonalnymi wynikającymi ze stałego kontaktu z traumą i przemocą. Do połowy lat 90. Yvonne założyła kilka punktów schronienia w wielu fawelach Rio. Były to bezpieczne miejsca, do których dzieci mogły zwrócić się po pomoc i które umożliwiały im dostęp do edukacji.
Yvonne to laureatka wielu nagród, m.in. nagroda ONZ „50 kobiet, które pomogły zmienić świat”, nagroda UNESCO za zaangażowanie w sprawy publiczne, Ipscan za osiągnięcia w przeciwdziałaniu przemocy wobec dzieci. Została również odznaczona francuską Legią Honorową i przyznanym przez brazylijski senat medalem Praw Człowieka. Jest tez rzeźbiarką i autorką nagradzanych książek, m.in. o swojej metodzie, a także bohaterką kilku filmów dokumentalnych.


Udział w naszym forum jest bezpłatny. Obowiązują zapisy.

Zarejestruj się

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

ul. Anielewicza 6
00-157 Warszawa

Dojazd