Forum Eksperckie 2017

Forum eksperckie „Wiem. Czuję… Pomagam! Szkoła z empatią” jest wydarzeniem związanym z ogólnopolskim programem edukacyjnym Kulczyk Foundation, który koncentruje się na wartościach podstawowych dla wychowania dziecka.
Forum jest cyklicznym wydarzeniem organizowanym przez Kulczyk Foundation dla nauczycieli i wychowawców z całej Polski. W tym roku gościć będziemy również nauczycieli ze szkół polskich za granicą.

Wspieramy nauczycieli w procesie wychowania dzieci i młodzieży na dobrych ludzi. Dobrych znaczy odpowiedzialnych, pomocnych, solidarnych ze swym otoczeniem. Inspirujemy do rozmowy z dziećmi na temat empatii, otwartości i wrażliwości.

Do udziału w Forum zaprosiliśmy wielu ekspertów a patronat nad wydarzeniem objął Rzecznik Praw Dziecka. Gościem specjalnym była Yvonne Bezzera de Mello, działaczka Uere Project, która opracowała metodę pracy z dziećmi i młodzieżą w fawelach w Rio de Janeiro.

„Wiem. Czuję. Pomagam! Szkoła z empatią” to nazwa nie tylko Forum Eksperckiego, ale także programu edukacyjnego Kulczyk Foundation, który koncentruje się na wartościach absolutnie podstawowych dla wychowania dziecka.


Obejrzyj wystąpienia



Dominika Kulczyk, Kulczyk Foundation
Efekt Domina. Jak rodzi się szczęście, czyli kiedy niemożliwe staje się możliwe.
Jak mądrze rozmawiać?
Małgorzata Domagalik, Prezes Fundacji Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski
Jak wychować dziecko?
Joanna Sadzik, dyrektor Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości
Jacek Santorski, Jarek Szulski, Values_ oraz uczniowie Gimnazjum im. T. Reytana w Warszawie
Koniec empatii? O mitach, stereotypach i paradoksach empatii, a także o tym, co naprawdę działa i czego dziś uczniowie najbardziej potrzebują.
Lucyna Kicińska, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
To nie moja sprawa! Dlaczego dzieci nie reagują, gdy ich rówieśnikom dzieje się krzywda?
Gość specjalny: Yvonne Bezerra de Mello, Projeto Uere, Brazylia
Children at risk

Program

20 listopada 2017r.

9.00

Rejestracja uczestników


10.00

Uroczyste otwarcie konferencji


10.15Dominika Kulczyk

Dominika Kulczyk, Kulczyk Foundation
Efekt Domina. Jak rodzi się szczęście, czyli kiedy niemożliwe staje się możliwe.


10.40

Jak mądrze rozmawiać?
Małgorzata Domagalik, Prezes Fundacji Ludzki Gest Jakub Błaszczykowski


11.10

Jak wychować dziecko?
Joanna Sadzik, dyrektor Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości


11.25dr Kamila Jankowiak-Siuda

dr Kamila Jankowiak-Siuda, Uniwersytet SWPS
Czy istnieje mózgowy przepis na empatię? Podróż w głąb empatycznego mózgu. O neurobiologii empatii i jej modulatorach.


12.00

Przerwa kawowa


12.25Jacek SantorskiJarek Szulski

Jacek Santorski, Jarek Szulski, Values_ oraz uczniowie Gimnazjum im. T. Reytana w Warszawie
Koniec empatii? O mitach, stereotypach i paradoksach empatii, a także o tym, co naprawdę działa i czego dziś uczniowie najbardziej potrzebują.


13.40Lucyna Kicińska

Lucyna Kicińska, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
To nie moja sprawa! Dlaczego dzieci nie reagują, gdy ich rówieśnikom dzieje się krzywda?


14.20

Lunch



16.30

Podsumowanie i oficjalne zakończenie Forum.


To nie moja sprawa! Dlaczego dzieci nie reagują, gdy ich rówieśnikom dzieje się krzywda?

Przemoc rówieśnicza jest nieodzownym elementem rzeczywistości dzieci w Polsce. Od najmłodszych lat dzieci doświadczają jej, stosują, albo są jej świadkami. W internecie, w szkole, na podwórku. Dotyczy wszystkich sfer ich funkcjonowania. Dlaczego tak się dzieje? Czy przemoc rówieśnicza to problem braku dziecięcej empatii? A może za brak właściwych reakcji odpowiadają luki w edukacji, nie tylko wśród dzieci? Jak to się dzieje, że za każdym razem, gdy do mediów trafia historia skatowanego przez rówieśników nastolatka wciąż słyszymy to samo pytanie: dlaczego nikt nie reagował?

Na te pytania odpowiedzi poszukiwać będziemy w danych dotyczących skali zjawiska, historiach dzieci dzwoniących do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną mechanizmy najpowszechniej występujące w przemocy rówieśniczej, a role, w które wchodzą dzieci uwikłane w przemoc rówieśniczą, poznamy dzięki analizie dwuwymiarowej pochodzącej z teorii gier. W drugiej części wystąpienia zaprezentowane zostaną założenia oraz propozycje odziaływań profilaktycznych, edukacyjnych oraz interwencyjnych, które powinny zostać wdrożone w szkole, by dzieci zaczęły reagować na przemoc.

Lucyna Kicińska, Koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej
Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, spec.: wychowanie resocjalizujące, rocznego kursu prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy, Studium Terapii Narracyjnej (afiliacja Centre for Narrative Practice w Manchesterze). Od 12 lat współpracuje organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się świadczeniem pomocy telefonicznej i online. Szkoli profesjonalistów z zakresu świadczenia pomocy przez telefon i online, jest autorką narzędzi edukacyjnych dot. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Od 2009 r. związana z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, gdzie odpowiada m.in. za działanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100.

Koniec empatii? O mitach, stereotypach i paradoksach empatii.

O mitach, stereotypach i paradoksach empatii opowie i wskaże ich przykłady psycholog Jacek Santorski – dyrektor programowy Akademii Psychologii Przywództwa, od lat pracujący z polskimi managerami. Następnie, współpracujący z Jackiem Santorskim, warszawski nauczyciel i autor powieści o szkole podzieli się swoim doświadczeniem z pracy z młodzieżą. Będzie to opowieść o tym, co naprawdę działa i jak ważne w nauczaniu są relacje, zaangażowanie i odpowiedzialność. Jarosław Szulski opowie także o zmianie roli nauczyciela – z „mędrca na scenie” w  „przewodnika w terenie”. Usłyszymy również głos młodzieży, obecnych uczniów Jarka Szulskiego z warszawskiego Gimnazjum im. T. Reytana, którzy wskażą dorosłym, czego dziś sami najbardziej potrzebują, i czego oczekują od swoich nauczycieli.

Jacek Santorski, Values_
psycholog społeczny i psycholog biznesu, były psychoterapeuta. Doradca przedsiębiorców, wykładowca i mentor. Od wielu lat nieprzerwanie popularyzuje psychologię w mediach, jest autorem 10 poczytnych książek. Założył z Dominiką Kulczyk firmę doradczą Values. Specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, znany jest z inspirujących wykładów dla kadry zarządzającej. Dyrektor programowy studiów podyplomowych Akademia Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W latach 1979 – 1999 założył i współprowadził ośrodek psychoterapii i treningu Laboratorium Psychoedukacji, a w latach 1990-2005 autorskie wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Jarosław Szulski, Values_
Przedsiębiorca, manager, nauczyciel i wydawca. Założyciel JS & CO Dom Wydawniczy, autor książek (powieści „Zdarza się”, „Sor” oraz napisanej wspólnie z Jackiem Santorskim „Siły spokoju”). Współpracuje z Values – Grupą Firm Doradczych, gdzie od 8 lat kieruje zespołem projektowym podyplomowego programu akademickiego dla zarządów, managerów i właścicieli firm – Akademia Psychologii Przywództwa. Nauczyciel i wychowawca w warszawskim Gimnazjum I Liceum im. T.Reytana.

Lucyna Kicińska, Koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej

Biogram:
Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, spec.: wychowanie resocjalizujące, rocznego kursu prowadzenia warsztatów i treningów w oparciu o proces grupowy, Studium Terapii Narracyjnej (afiliacja Centre for Narrative Practice w Manchesterze). Od 12 lat współpracuje organizacjami pozarządowymi specjalizującymi się świadczeniem pomocy telefonicznej i online. Szkoli profesjonalistów z zakresu świadczenia pomocy przez telefon i online, jest autorką narzędzi edukacyjnych dot. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Od 2009 r. związana z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, gdzie odpowiada m.in. za działanie Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz Telefonu dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100.

Jacek Santorski, Values_
psycholog społeczny i psycholog biznesu, były psychoterapeuta. Doradca przedsiębiorców, wykładowca i mentor. Od wielu lat nieprzerwanie popularyzuje psychologię w mediach, jest autorem 10 poczytnych książek. Założył z Dominiką Kulczyk firmę doradczą Values. Specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, znany jest z inspirujących wykładów dla kadry zarządzającej. Dyrektor programowy studiów podyplomowych Akademia Psychologii Przywództwa w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W latach 1979 – 1999 założył i współprowadził ośrodek psychoterapii i treningu Laboratorium Psychoedukacji, a w latach 1990-2005 autorskie wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Jarosław Szulski, Values_
Przedsiębiorca, manager, nauczyciel i wydawca. Założyciel JS & CO Dom Wydawniczy, autor książek (powieści „Zdarza się”, „Sor” oraz napisanej wspólnie z Jackiem Santorskim „Siły spokoju”). Współpracuje z Values – Grupą Firm Doradczych, gdzie od 8 lat kieruje zespołem projektowym podyplomowego programu akademickiego dla zarządów, managerów i właścicieli firm – Akademia Psychologii Przywództwa. Nauczyciel i wychowawca w warszawskim Gimnazjum I Liceum im. T.Reytana.
Czy istnieje mózgowy przepis na empatię?
Podróż w głąb empatycznego mózgu. O neurobiologii empatii i jej modulatorach.

Co się dzieje w mózgu człowieka, małego czy dużego, gdy widzi dookoła dziejącą się krzywdę? Jak w mózgu dochodzi do współodczuwania, a jak do troski o innych? Czy istnieją czynniki, które zmieniają poziom empatii?
W trakcie wykładu zostaną przedstawione najnowsze dane dotyczące neurobiologicznych podstaw empatii, które między innymi pokazują, że w czasie gdy widzimy, jak komuś dzieje się krzywda, uruchamiają się te struktury mózgowe, które są aktywne, gdy sami cierpimy. Jednak od pewnego czasu nasz mózg jest postrzegany bardziej dynamicznie. Przyjmuje się, że występują w nim liczne różnorodne sieci neuronalne, które wzajemnie wpływają na siebie, a ich aktywność może zmieniać się pod wpływem różnych czynników. Do nich należą zarówno cechy fizyczne, jak i psychiczne tak osoby, która spostrzega krzywdę, jak i tej, która jej doznaje. Dzięki temu słuchacze będą mogli zobaczyć, jak bardzo nasz mózg empatyczny podlega zmianom plastycznym i co można uczynić, aby poziom empatii zwiększyć.

Dr Kamila Jankowiak-Siuda, Uniwersytet SWPS
Biolog molekularny, neuropsycholog. Wykładowca i badacz na SWPS Uniwersytecie Humanistyczno-społecznym. Dyrektor Instytutu Neuronauki Poznawczej i Behawioralnej SWPS.
W ramach swojej naukowej pracy szuka odpowiedzi na pytania: Jakie są neurobiologiczne podstawy empatii? Jakie czynniki wpływają na zmianę poziomu empatii względem innych? Jest autorem kilkunastu artykułów z listy filadelfijskiej zarówno z zakresu biologii molekularnej, neuronauki społecznej i psychologii m.in. Frontiers in Behavioral Neuroscience, PLOS One, Frontiers in Psychology i inne.
Na co dzień mama trójki dzieci w wieku szkolnym i miłośniczka tańca jazzowego.

Dr Kamila Jankowiak-Siuda, Uniwersytet SWPS
Biolog molekularny, neuropsycholog. Wykładowca i badacz na SWPS Uniwersytecie Humanistyczno-społecznym. Dyrektor Instytutu Neuronauki Poznawczej i Behawioralnej SWPS.
W ramach swojej naukowej pracy szuka odpowiedzi na pytania: Jakie są neurobiologiczne podstawy empatii? Jakie czynniki wpływają na zmianę poziomu empatii względem innych? Jest autorem kilkunastu artykułów z listy filadelfijskiej zarówno z zakresu biologii molekularnej, neuronauki społecznej i psychologii m.in. Frontiers in Behavioral Neuroscience, PLOS One, Frontiers in Psychology i inne.
Na co dzień mama trójki dzieci w wieku szkolnym i miłośniczka tańca jazzowego.
Children at risk
W swoim wystąpieniu Yvonne Bezerra de Mello przedstawi metodę Uerê Mello, której opracowanie było rezultatem ponad 30-letnich badań w różnych krajach oraz pracy z 3000 dzieci z ulic i faweli Rio de Janeiro. Jest ona wykorzystywana w szkołach publicznych w Rio de Janeiro, Recife, w Soures na wyspie Marajó i przez około 10.000 przeszkolonych nauczycieli w różnych miastach Brazylii. Yvonne opowie, jakie znaczenie w powstaniu i stosowaniu tej metody odegrała empatia.

Yvonne Bezerra de Mello
Ukończyła wydział filozofii na kierunku filologia i języki na Sorbonie, uzyskała też doktoraty na uniwersytetach w Lizbonie i Chicago. Od 1980 r. pracowała w ośrodku opieki dla ubogich dzieci, gdzie stopniowo zwiększała swoje zaangażowanie, co doprowadziło do stworzenia Projeto Uerê. Początkiem projektu było otwarcie w Rio de Janeiro Szkoły Bez Drzwi i Okien dla grupy dzieci i młodzieży żyjących na ulicach. Dzięki tym działaniom powstała Pedagogia Uerê Mello – metoda nauczania stworzona dla dzieci i nastolatków z blokadami poznawczymi i emocjonalnymi wynikającymi ze stałego kontaktu z traumą i przemocą. Do połowy lat 90. Yvonne założyła kilka punktów schronienia w wielu fawelach Rio. Były to bezpieczne miejsca, do których dzieci mogły zwrócić się po pomoc i które umożliwiały im dostęp do edukacji.
Yvonne to laureatka wielu nagród, m.in. nagroda ONZ „50 kobiet, które pomogły zmienić świat”, nagroda UNESCO za zaangażowanie w sprawy publiczne, Ipscan za osiągnięcia w przeciwdziałaniu przemocy wobec dzieci. Została również odznaczona francuską Legią Honorową i przyznanym przez brazylijski senat medalem Praw Człowieka. Jest tez rzeźbiarką i autorką nagradzanych książek, m.in. o swojej metodzie, a także bohaterką kilku filmów dokumentalnych.

Yvonne Bezerra de Mello
Ukończyła wydział filozofii na kierunku filologia i języki na Sorbonie, uzyskała też doktoraty na uniwersytetach w Lizbonie i Chicago. Od 1980 r. pracowała w ośrodku opieki dla ubogich dzieci, gdzie stopniowo zwiększała swoje zaangażowanie, co doprowadziło do stworzenia Projeto Uerê. Początkiem projektu było otwarcie w Rio de Janeiro Szkoły Bez Drzwi i Okien dla grupy dzieci i młodzieży żyjących na ulicach. Dzięki tym działaniom powstała Pedagogia Uerê Mello – metoda nauczania stworzona dla dzieci i nastolatków z blokadami poznawczymi i emocjonalnymi wynikającymi ze stałego kontaktu z traumą i przemocą. Do połowy lat 90. Yvonne założyła kilka punktów schronienia w wielu fawelach Rio. Były to bezpieczne miejsca, do których dzieci mogły zwrócić się po pomoc i które umożliwiały im dostęp do edukacji.
Yvonne to laureatka wielu nagród, m.in. nagroda ONZ „50 kobiet, które pomogły zmienić świat”, nagroda UNESCO za zaangażowanie w sprawy publiczne, Ipscan za osiągnięcia w przeciwdziałaniu przemocy wobec dzieci. Została również odznaczona francuską Legią Honorową i przyznanym przez brazylijski senat medalem Praw Człowieka. Jest tez rzeźbiarką i autorką nagradzanych książek, m.in. o swojej metodzie, a także bohaterką kilku filmów dokumentalnych.


Patroni i partnerzy

Organizator:
logo_kf
Patronat honorowy:
logo_rpd
Partnerzy:
logo_uamlogo_valueslogo_wsiplogo_edunews
Patronat medialny:
logo_ds